fredag 13 juli 2012

Boktips!

Jag har blivit tipsad om en helt fantastisk bok av mina kära Lindah, så nu tänkte jag tipsa även er om den.

Casanovas kvinna heter den och är skriven av Åsa hellberg. Den bygger på en sann historia och handlar om ett missbruk. Men inte vilket missbruk som helst, utan om sexmissbruk. Jag önskar faktiskt att det fanns fler böcker som denna, då sexmissbruk fortfarande är så otroligt tabu-lagt i dagens samhälle, men ack så aktuellt. Folket/vi vet så oerhört lite om detta missbruk då ingen talar om det idag. Många kan gå ut och tala öppet om sitt alkohol eller drogmissbruk, men jag har aldrig hört någon tala öppet om sitt sexmissbruk. Varför ska detta vara så skamfyllt? Varför ska man skämmas mer om man är en sexmissbrukare än en drogmissbrukare? Jag tycker verkligen inte att det borde vara så, och jag hoppas verkligen att detta kommer att bli mer öppet så att fler vågar inse sitt missbruk och även söka hjälp för det. Missbruket innebär inte bara att man inte kan sluta ha sex med en hel drös med människor utan det finns så många fler grenar även i detta missbruk. Precis som man kan vara majarökare eller kokainsnortare. Jag är helt säker på att det finns oerhört många unga tjejer där ute som är sexmissbrukare, som desperat söker bekräftelse hos killar eller som hela tiden måste nät-dejta flera olika samtidigt. Och hur många killar finns det inte som sitter hemma och laddar ner porrfilmer i massor tack vare internet? Och självklart menar jag inte att det skulle vara något fel med att ladda ner porrfilmer, bara för att klargöra, men när detta helt och hållet tar över ens liv så menar jag att det kan vara fel. Alla lärare i dagens skolor borde läsa denna bok för att bli mer uppmärksam på detta missbruk.

Nåväl, nu blev jag lite för inne i detta ämne men hur som helst.. LÄS boken. Den är ärlig, öppen, intressant, lärorik och helt enkelt suverän!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar